دلایل چرت زدن جوجه مرغ

چرت زدن جوجه
دلایل بی حالی جوجه مرغ

نکات لازم به هنگام نگه داری جوجه مرغ

برای خرید جوجه مرغ سالم به پرورش دهندگان و هچری های قابل اعتماد مراجعه کنید. جوجه های یک روزه برای رشد به محیط گرم و خوراک مقوی نیاز دارند. اگر از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه یک روزه استفاده میکنید، بعد از تولد هر جوجه می بایست به مدت 24 الی 48 ساعت به جوجه ها هیچ گونه آب و یا دان ندهید. بعد از خروج جوجه از تخم اجازه بدهید تا جوجه در داخل دستگاه بماند و خشک شود

 

نگران تغذیه جوجه ها نباشید، آنها به هنگام تولد تا 48 ساعت می توانند از محتویات کیسه زرد همراه بدن خود تغذیه شوند. پس از گذشت 24 ساعت می توانید جوجه ها را به یک محیط گرم منتقل نموده و برای آنها دان و آب تهیه کنید. در صورتیکه در همان ساعات ابتدایی پس از تولد، به جوجه ها آب و یا غذا داده شود، احتمال عفونت کیسه زرد آنها بسیار افزایش پیدا میکند که در نهایت باعث مرگ جوجه میشود.

 

چگونه جوجه مرغ بی حال را درمان کنیم؟

یک قاشق غذاخوری شکر را در یک لیتر آب حل کنید و از این محلول به جوجه بی حال بدهید. محلول آب شیرین در عرض چند ساعت سطح انرژی جوجه را افزایش خواهد داد. همچنین زرده تخم مرغ خام نیز برای جوجه ها بسیار مغذی بوده و باعت رفع بی حالی آنها میشود.

چه چیزی باعث بی حالی جوجه مرغ میشود؟

تغذیه اشتباه و یا تغذیه ضعیف، هوای سرد، بیماری، مشکلات ژنتیکی و دماهای بسیار گرم از مهمترین دلایلی هستند که باعث بی حالی جوجه ها میشوند.

برای جلوگیری از بی حالی جوجه مرغ چه کنیم؟

محل نگهداری جوجه ها باید گرم و تمیز باشد. همچنین جوجه ها را با دان مخصوص غذا بدهید. جوجه ها تا 10 روز اول نباید با گندم آسیاب شده تغذیه شوند. چون دیر هضم بوده و باعث مشکلات زیادی در آنها میشود.

درمان خانگی جوجه مرغ بی حال

بی حالی جوجه مرغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. تغذیه غیر صحیح، سوء تغذیه، مشکلات ناشی از بیماری های رایج و … می تواند باعث بی حالی جوجه ها شود.

مشکل بی حالی جوجه مرغ در بیشتر موارد به کیفیت تغذیه آنها دلالت دارد. زیرا پرورش دهندگان محلی معمولا از گندم و یا نان و یا سبزیجات و … برای تغذیه جوجه ها استفاده میکنند. برای جبران کمبود مواد معدنی و ویتامین ها، حتما از مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده کنید. این دارو را می توانید به صورت قرص و یا قطره از داروخانه های دامپزشکی تهیه کنید.

همچنین برای تقویت سطح ایمنی بدن جوجه ها می توانید از آنتی بیوتیک (اکسی وت) بهره ببرید. دقت نمایید که کبد و کلیه جوجه ها به دارو ها حساس می باشد. بنابراین با توجه به دستور دامپزشک و یا بروشور موجود در دارو و بر اساس وزن و سن پرنده به او ویتامین و یا آنتی بیوتیک بدهید. بدن جوجه ها برای جذب کلسیم و ویتامین د به نور آفتاب نیاز دارد. پس در صورت امکان جوجه را به مدت چندین دقیقه در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید.

اگر از قطره مولتی ویتامین و جیره غذایی مناسب برای پرورش جوجه ها استفاده میکند ولی باز هم جوجه شما بی حال و کم اشتها می باشد و در یک گوشه کز نموده است، برای تشخیص دقیق علت بیماری جوجه باید به دامپزشک مراجعه نمایید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *