بیماری مزمن تنفسی طیور CRD

بیماری تنفسی

 

بیماری C.R.D

🔴یک بیماری مزمن تنفسی است.عامل بیماری C.R.D مایکوپلاسما گالی سپتیکوم است که این باکتری دیواره ی سلولی ندارد در نتیجه نسبت به آنتی بیوتیکهایی مثل پنی سیلین و املاح تالیوم مقاومت است(پنی سیلین ها روی آن مؤثر نیستند)

🔴این بیماری ماکیان و بوقلمون می باشد. که مایکوپلاسما گالی سپتیکوم در ماکیان بیماری C.R.D و در بوقلمون بیماری سینوزیت عفونی را ایجاد می کند.

🔴 انتقال

۱_ انتقال از مولد ها
۲_ انتقال پرنده به پرنده
مایکو پلاسما ها به عوامل فیزیکی و شیمیایی حساسیت دارند و زود از بین می روند

🔴علائم
کاهش اشتها-کاهش وزن بدن- عقب افتادگی از برنامه معمول رشد- سرفه و عطسه- کم شدن تولید تخم مرغ- افزایش از بین رفتن پاسخ بدن پرندگان نسبت به واکسیناسیون بر علیه بیماریهای ND و IB-صداهای تنفسی و تنفس با دهان باز مشاهده می شود- افزایش حساسیت پرندگان به استرسها و بخصوص به ترس-خروج ترشحات سرموکوسی از چشم و بینی و در این حالت صورت حالت پف کرده پیدا می کند.

🔴علائم ظاهری C.R.D تا حدودی شبیه به نیوکاسل است ولی تلفات مانند بیماری نیوکاسل وجود ندارد . از علائم عمده بیماری سرفه و عطسه و خرخر کردن و گاهی آب آمدن از بینی است . در ضمن چشم ها حالت آبکی و بادکرده به خود می گیرند و سر بادکرده و اغلب خیال می کنند که  طیور به کریزا مبتلا شده اند. در حالی که این حالت بیشر مربوط است به C.R.D نه کریزا، زیرا در کریزا صورت ورم می کند ، ضمنا” کریزا از 14 هفتگی به بالا بروز می کند. این تشخیص تفریقی C.R.D و کریزا می باشد.

 

از جمله آنتی بیوتیک های موثر در درمان این بیماری فلورفنیکل ، تایلوزین ، داکسی ساکلین ، اریتومایسین ، تیل مایکوزین ، فوزبک ، لینکو مایسین ، لینکو اسپکتین میباشد

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *