مرغ و خروس نژاد سلطان

موطن اصلی نژاد مرغ و خروس سلطان، کشور ترکیه می باشد و تاریخ و فرهنگ کشور ترکیه قدمت زیادی دارد به طوری که در زمان امپراطوری عثمانی مرغ و خروس سلطان بین سلاطین و پادشاهان عثمانی بسیار محبوب بوده و از آنها در کاخها و باغهای سلطنتی خود به عنوان پرنده اشرافی و زینتی نگهداری می کردند از اینرو مرغ و خروس سلطان با نام (مرغ وخروس عثمانی) نیز در گذشته شهرت داشته است.

مرغ و خروس نژاد سلطان از گران بها ترین، با ارزش ترین و نادر ترین نژاد های مرغ و خروس زینتی در دنیا به شمار می رود مرغ و خروس سلطان در سال ۱۸۵۴ برای اولین بار به کشور انگلستان راه یافت و رنگ اصلی آن سفید یکدست بوده و می باشد

از آنجایی که پادشاهان عثمانی در کاخ های خود مرغ و خروس سلطان نگهداری می کردند و از آن به عنوان زیور آلات، کالای زینتی و اشرافی استفاده می کردند به طوری که نگهداری انها در کاخ سلاطین عثمانی به افسانه تبدیل شده بود، این نژاد مرغ با نامهای “سلطان مرغان”، “مرغان سلطان”، “مرغان قصر”، “مرغان سلاطین” و بیشتر به “مرغ وخروس سلطان” شهرت یافتند.

نام سلطان برگرفته از نام ترکی(Taook) که ترجمه انگلیسی آن(سلطان) می باشد است.

مرغ و خروس نژاد سلطان از لحاظ خصوصیات ظاهری، فرم، آرایش پر و بال و کاکل بسیار منحصر به فرد است به طوری که این نژاد مرغ و خروس زینتی را نسبت به نژادهای دیگر مرغ و خروس زینتی متمایز می کند تا جایی که مرغ و خروس نژاد سلطان محبوبترین نژاد بین پرورشدهندگان مرغ وخروس زینتی و دوستداران و طرفداران نگهداری از مرغ و خروس های زینتی به شمار می رود. امروزه مرغ و خروس سلطان اصیل، مرغوب و خالص از گرانبهاترین نژاد مرغ و خروس زینتی می باشد.

خصوصیات ظاهری

مرغ سلطان داری شانه به شکل(V)، سینه بزرگ، ریش و تاج پرپشت و انبوه، بالها بلند که تاحدی رانها را می پوشاند، پاها راست و پوشیه شده از پر انبوه و در هر پا دارای ۵ انگشت می باشد. مرغ و خروس سلطان اصیل به رنگ سفید می باشد و دارای رانهای تکه تکه آبی است.

ولی به علت آمیزش با مرغان لهستانی، رنگهای سیاه وسفید، آبی و… نیز موجود است.

وزن در خروس سلطان ۶ پوند (۳کیلوگرم) و درمرغهای سلطان ۴ پوند (۲کیلوگرم ) است.

نژاد سلطان بسیار آرام است و نسبت به رطوبت بالا حساس است.

سلاطین ماکیان (مرغ سلطان) درسال ۱۸۶۷توسط یک زن که مالک جوجه سلطان به رنگ سفید بود به امریکا راه یافت و در سال ۱۸۷۴ توسط انجمن طیور آمریکا به ثبت رسید.

پرورشدهندگان اولیه نژاد مرغ سلطان، وی را با نژاد مرغ لهستانی در آمیختند که حاصل آن مرغان سلطان امروزی می باشد.

تغذیه

غلات و انواع دانها (دان مرغداری و کنسانتره) و سبزیجات تازه.

محل نگهداری

مرغ سلطان بسیار آرام بوده و می توان از وی حتی در فضای کم نگهداری کرد، فضای مناسب نگهداری برای یک جفت از این نژاد حداعقل ۱۰ مترمربع به بالا می باشد که برای فعالیت زیستی، زاد آوری و نیز حفظ سلامتی این ماکیان مناسب است.

توجه در صورتی که فضای محل نگهداری از مرغ و خروس سلطان کوچک می باشد بهتر است ارتفاع ۱۵۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود تا از پر وبال زدن و پرواز وبرخورد با دیواره های قفس وشکسدگی وصدمه دیدن پرهای پرنده جلوگیری شود.

مناسبترین پوشش

بستر پوشیده شده از ماسه، پوشال چوب ، علوف خشک یا بستر توری و… می باشد که برای حفظ سلامتی پرها به خصوص پرهای نواحی پا و جلوگیری از رطوبت مناسب است.

سن بلوغ

در حدود۶ ماهگی.

تعداد تخمگذاری

۱۸۰تخم در طول سال.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *