خواص زردچوبه در جیره طیور

 

کاربردهای درمانی گیاه زردچوبه و فراورده های آن در مرغداری ها:

 

1- درمان بیماریها و مسمومیت کبدی :
اکثر بیماری های رایج در صنعت مرغداری داخل کشورکه بطور همه گیر جوجه های گوشتی را مبتلا می نمایند، عملکرد کبد را مختل می نمایند،کبد به عنوان اندام تشخیصی بسیار مهمی در جوجه های گوشتی مطرح است.از طرفی به دلیل تشدید متابولیسم در جوجه های گوشتی به منظور افزایش تولید و راندمان، کبد به عنوان مرکز مهم درگیر در متابولیسم و واسطه ی مهم دستگاه گوارش و خون از اهمیت خاصی برخوردار است و هر گونه آسیب یا اختلال در جوجه ها ی گوشتی در نخستین گام روی تغذیه و در نتیجه راندمان تولید جوجه ها تاثیر خواهد داشت.
در یک تحقیق که بر روی جوجه های نژاد آرين که دچار آزردگی کبدی بودند انجام گرفت نشان داده شد که مصرف زردچوبه به میزان 1 گرم به ازاي هر كيلوگرم به مدت دو هفته موجب رشد مطلوب تر جوجه ها شد. و اینموضوع را به تاثير محافظت كنندگي زردچوبه بر بافت كبد مرتبط می دانند. كاربرد زردچوبه در رژيم غذايي جوجه هاي گوشتي با اثرات مطلوب تري در مقابل توكسين ها همراه است كه بيشتر به وجود ماده موثر آنتي اكسيدان آن، يعني كوركومين مربوط است

2- کاهش استرس گرمایی:
تنش گرمايي يکي از مهمتر ين عوامل کاهش توليدات طيور در مناطق گرم و خشک است و در جوجه هاي گوشتي موجب افزايش تلفات، کاهش مصرف و راندمان خوراک، کاهش رشد، بروز آلکالوز تنفسي و سرکوب سيستم ایمني بدن مي شود در تحقیقات انجام گرفته ثابت شده که مصرف همزمان سلنيوم و زردچوبه سرعت رشد و مصرف خوراک جوجه ها ي گوشتي را بهبود بخشيده و برا ي مقابله با اثرات نامطلوب تنش ها ي گرمايي مفيد است. در این تحقیق ميزان مصرف زردچوبه 10 گرم بر کيلوگرم دان و سلنیوم 3/ میلی گرم بر کیلو گرم در دوره ایجاد تنش گرمايي بود.

3- اثرات افزایش رشد:
تحقیقات نشان داده است که اضافه نمودن نیم درصد زردچوبه (5 کیلو در تن) در جوجه های گوشتی در طول دورهچ 5 هفته موجب افزایش مقدار وزن طیور شده است و این اثر در دو هفته آخر بیشتر بوده است . مصرف این گیاه نه تنها اثر منفی در طعم گوشت نداشته است بلکه بر اساس آزمایشهای تعیین طعم گوشت طعم بهتری را به فرآورده گوشتی داده است.

4- اثرات ضد کوکسیدیایی:
تحقیقات نشان داده است که مصرف مقادیر 1 تا 3 در صد زردچوبه اثرات ضد کوکسیدیایی قابل توجهی بدنبال داشته و تعداد تخم انگل ها را در مدفوع جوجه ها کاهش داده است.

5- اثرات بر سیستم ایمنی : یکی از اثرات مطرح این گیاه اثرات تقویت سیستم ایمنی در مواجهه با بیماریهای ویروسی است اما تا به حال در مورد طیور به صورت علمی تحقيق نشده است.

طریقه مصرف و میزان مصرف برای طیور:
آسانترین و معمولترین شکل مصرف زرد چوبه مخلوط کردن پودر آن با دان مصرفی طیور است. در موارد خاص از اشکال دم کرده این گیاه و مخلوط با آب می توان بهره گرفت.
پودر : مقدار مصرف پودر آن در طیور برحسب اثر درمانی مورد انتظار متفاوت است. در صورتی که اثرات محرک رشدی را انتظار داشته باشیم از مقادیر 5 کیلو در تن در مدت طولانی استفاده می کنیم اما برای مصارف دیگر درمانی در مدت زمان کوتاه از مقادیر 2 تا چند برابر قابل استفاده است.
دم کرده: در صورتی گه استفاده از دم کرده زرچوبه در مرغداری مقدور باشد 50 گرم پودر زردچوبه را در يک ليتر آب جوش دم کرده اين ميزان براي 100 ليتر آب مصرفي طيور کافي است. درصورتي که مصرف مداوم اين گياه در طول روز مقدور نباشد مي توان مقدار مورد نظر را با غلظت بالاتر در در فواصل مختلف 2 يا 3 بار در روز در اختيار طيور قرار دارد. براي موارد انفرادي 1 تا 5 قطره از محلول اوليه در دهان حيوان چکانده مي شود.

فراورده های دارویی موجود در بازار:
در حال حاضر فراورده دارویی از این گیاه در داخل کشور ساخته نشده است و تنها شکل موجود در بازار آن همان پودر زردچوبه است.


فرآورده های دارویی از گیاه زردچوبه موجود در بازار

نتیجه گیری :
در صورتی که قیمت زردچوبه صرفه اقتصادی داشته باشد مصرف طولانی مدت این گیاه با مقادیر 5-10 کیلو در تن بطور همزمان بعنوان محرک رشد و پیشگیری از کوکسیدیوز قابل توصیه است.
در مواردی که کبد در نتیجه مصرف آنتی بیوتیک ها و یا سموم قارچی دچار شده باشد و یا در معرض آسیب باشد استفاده از زردچوبه گزینه بسیار مناسبی است و در کاهش تلفات موثر خواهد بود ضمن اینکه در طول این مدت نیازی به مصرف داروهای ضد کوکسیدیایی نخواهد بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *