تاثیر ویتامین D در سلامت مرغ

در ایالات متحده آمریکا، برآورد شده است که 3 تا 12 درصد از تخم‌مرغ‌ها در اثر شکستگی، ازدست می‌روند. در این میان، استحکام پوسته تخم‌مرغ می‌تواند به کاستن از شکستگی تخم‌مرغ‌ها کمک کند.

مرغ بومی

در ایالات متحده آمریکا، برآورد شده است که 3 تا 12 درصد از تخم‌مرغ‌ها در اثر شکستگی، ازدست می‌روند.

ازدست رفتن تخم‌مرغ‌ها، در دیگر کشورها، به سبب ضعف بسته‌بندی، حمل و نقل نامناسب، یا زیرساخت‌های ناقص انتقال تخم‌مرغ‌ها، شاید از ایالات متحده آمریکا هم بیشتر باشد.

در این میان، استحکام پوسته تخم‌مرغ می‌تواند به کاستن از شکستگی تخم‌مرغ‌ها کمک کند.

استحکام پوسته تخم‌مرغ با بهبود مواد ریزمغذی که به جیره مرغ افزوده می‌شوند می‌تواند به‌دست آید.

مرغ‌های تخمگذار، روزی یک تخم‌مرغ تولید می‌کنند. بخشی از این پروسه بیولوژیکی نیاز به این دارد که مرغ بتواند مواد معدنی لازم برای تشکیل پوسته تخم‌مرغ را از ذخیره این مواد در بدن برداشت کند.

ضخامت پوسته، و ماندگاری تخم‌مرغ، به چگونگی انجام این پروسه بیولوژیکی بستگی دارد.

مواد معدنی جیره، همراه با ویتامین D، نقش کلیدی در این پروسه بازی می‌کنند. بدون وجود ویتامین D کافی در جیره، کارهای لازم برای سوخت و ساز (متابولیز) مواد معدنی، و تشکیل پوسته تخم‌مرغ، آسیب می‌بینند و از استحکام پوسته کاسته می‌شود.

برای دستیابی به بهترین نتیجه از ویتامین‌های جیره، می‌باید توجه خاصی به کیفیت ویتامین D و نوع ماده مؤثره آن داشته باشیم. افزودن ویتامین D با کیفیت بالا به جیره پولت‌ها در طول زندگی آنها، دست‌کم 4% ضخامت پوسته را اضافه می‌کند و 15% از شکستگی تخم‌مرغ‌ها می‌کاهد.

بیشتر بدانید

هزینه‌های محیط زیست برای تولید تخم‌مرغ

با بهبود شرایط زندگی، به ویژه در کشورهای آسیایی، تقاضا برای پروتئین‌های دام و طیور حتی از نرخ رشد جمعیت نیز فراتر رفته است.

در 15 سال گذشته، جمعیت دوبرابر شده است اما تقاضا برای تخم‌مرغ 5برابر افزایش یافته است. این پنج برابر شدن تقاضا، نشان می‌دهد که تخم‌مرغ به‌عنوان یک منبع پروتئینی، با بهای مناسب، و بخش مهمی از خوراک سالم انسان مورد پذیرش قرار گرفته است.

در همین دوره 50 ساله، از اثرات منفی تولید تخم‌مرغ روی محیط زیست در کشورهایی مانند کانادا و آمریکا 70% کاسته شده است. این اندازه کاهش در اثرات منفی تولید تخم‌مرغ روی محیط زیست دستاورد بهبود ژنتیکی، ساختمان مرغداری‌ها، بهبود شرایط بهداشتی، و مهم‌تر از اینها، پیشرفت‌هایی است که در تکنولوژی تولید خوراک مرغ‌ها (به‌ویژه بهبود بهره‌وری از خوراک) پدید آمده است. اما این کاسته شدن از اثرات منفی تولید یک تخم‌مرغ روی محیط زیست، به سبب افزایش تولید تخم‌مرغ، خنثی شده است، و درحال حاضر اثرات منفی تولید تخم‌مرغ از 50 سال پیش، افزون‌تر گردیده است.

اگر بخواهیم در شرایط کنونی از تولید گازهای گلخانه‌ای و از تراوش فسفر، و نیتروژن در مرغداری‌های تخمگذار بکاهیم، این‌کار تنها هنگامی شدنی خواهند بودکه به مرغ‌های سالم، جیره‌ای شامل مواد مغذی اساسی (اسیدآمینه‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، و اسیدهای چرب اساسی) بخورانیم، و از آخرین تکنولوژی در تولید ریزمغذی‌ها که فعالیت جمعیت میکروبی دستگاه گوارش را به سود باکتری‌های سودمند حفظ می‌کنند، استفاده کنیم.

استفاده از این مواد سبب می‌شوند هضم خوراک بهتر انجام شود و جذب بهتر مواد مغذی، سبب می‌شود که نیاز مرغ‌ها به خوراک کاهش یابد زیرا می‌توانند با خوردن خوراک کمتر، مواد کافی برای تولید را به دست آورند (با بهبود ضریب تبدیل خوراک – FCR ضریب تولید.)

دستاورد بهبود هضم و جذب خوراک (ضریب تبدیل خوراک FCR) تأثیر چشمگیری در افزایش تولید تخم‌مرغ، و کاستن از تأثیر منفی تولید روی محیط زیست دارد. اگر صنایع طیور در همه کشورها از تکنولوژی ریزمغذی‌ها استفاده کنند، از 149 میلیون تن خوراک مرغ‌های تخمگذار، مقدار قابل ملاحظه‌ای کاسته خواهد شد که می‌تواند حجم گازهای گلخانه‌ای CO2 را 12/4 میلیون تن کاهش دهد که  برابر با 7% کاهش در تولید گازهای گلخانه‌ای پدید آمده از صنعت مرغداری جهان باشد. این مقدار کاهش گازهای گلخانه‌ای مانند این است که 5/2میلیون اتومبیل را از جاده‌ها بیرون ببریم.

آسایش مرغ

اگر آسایش را به زندگانی خوب و تندرستی معنی کنیم، نخستین گام در فراهم کردن آسایش برای مرغ‌ها این است که از سلامتی آنها مطمئن شویم.

سلامتی مرغ‌ها بستگی به فراهم بودن:

• جای مناسب

• نور کافی

• هوای خوب

• بستر خشک

• آب پاکیزه

• دسترسی آسان به خوراک

• و جیره مناسبی از: غلات، منابع پروتئینی گیاهی، ویتامین‌ها، مواد روغنی، و مواد معدنی دارد.

یکی از ویتامین‌های مهم برای افزایش تراکم بافت استخوانی، و کاستن از احتمال پوکی استخوان مرغ‌ها، رساندن ویتامین D به آنها است.

اگر ویتامین D مناسب و به اندازه، در جیره مرغ‌ها قرار داده شود،  مرغ‌ها عمر طولانی‌تری خواهند داشت، با مشکلات و ضعف اسکلت (کالبد) کمتری روبرو می‌شوند، و دوره تخمگذاری آنها طولانی‌تر خواهد شد. مکمل‌های ویتامین D ویژه‌ای نیز به بازار آمده‌اند که تأثیر بهتری روی سلامتی مرغ‌ها می‌گذارند.

اگر آسایش مرغ‌ها با استفاده از ریزمغذی‌ها فراهم شود، تولید تخم‌مرغ گله بالاتر می‌رود، نیاز به جانشین کردن کاهش می‌یابد، و ضرورتی برای پرورش تعداد بالای پولت نخواهد بود، و اینها همه روی‌هم‌رفته از سطح اثر منفی صنعت طیور روی محیط زیست نیز کم خواهد کرد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *