مرغ و خروس ابریشمی

منشاء مرغ و خروس نژاد ابریشمی(سیلکی) کشور چین می باشد . این نژاد آسیایی از دسته مرغ و خروس های زینتی به شمار می روند . این مرغ و خروس ها دارای جثه متوسط و واجد پرهایی با فرم خاص به سان الیاف ابریشم و مویی مانند می باشد از این رو به مرغ و خروس ابریشمی، مرغ و خروس مویی نیز گفته می شود.

مرغ و خروس های ابریشمی بسیار آرام و بی آزار بوده و به علت فرم خاص پرها توانایی پریدن زیاد ندارند به این علت نگهداری از آنها آسان است . همچنین مرغ های ابریشمی تخمگذاران و مادرانی با غریزه قوی می باشند، به خاطر خصوصیات مثبت این نژاد، مرغ و خروس های ابریشمی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

پراکندگی

پراکندگی نژاد ابریشمی در کشورهای چین، ژاپن، جاوا، سیلان، جزایر فیلیپین و احتمالاً هندوستان می باشد .

تاریخچه

عقاید گوناگونی درمورد این نژاد موجود است مثلا این که چهار هزارسال پیش مغول ها سیلکی ها را در دامنه های هیمالیا یافتند و با خود به شمال چین بردند و یا اینکه منشاء پیدایش این نژاد کشور چین، ژاپن و هند است

مارکوپولو درگزارش های سف راول خود این مرغ و خروسها را سیلکی نامید و که چگونه این ماکیان مثل جوجه های سیاه بوده و بی شباهت به گربه نیز نبودند و بهترین تخم مرغ ها را می گذاشتند .

مرغ و خروس ابریشمی(سیلکی) در طی سالهای ۱۶۰۰ میلادی تا ۱۷۰۰ میلادی وارد اروپا شد .

خصوصیات ظاهری

نژاد ابریشمی دارای جثه نسبتاً کوچک تا متوسط است با سری به شکل میوه توت فرنگی، گوشت به رنگ کبود و در نوع اصیل آن در هر پا واجد پنج انگشت می باشد و ساق پا توسط پرهای انبوه پوشیده شده است . خروسهای ابریشمی دارای وزن ۱٫۳۵ کیلوگرم و مرغهای ابریشمی دارای وزن در حدود ۹۰۰ گرم می باشند . از خصوصیات منحصر به فرد نژاد ابریشمی پرهای با فرمی خاص مویی مانند و به سان الیاف ابریشمی است .

مرغ و خروس سیلکی(ابریشمی) در چند سویه و جهش رنگی به نام های:

1) سیلکی سفید (white silkies)

2) سیلکی سیاه(black silkies)

3)سیلکی براق (buff silkies)

4)سیلکی نقره ای (silver silkies)

موجود می باشد .

مرغ و خروس ابریشمی در بازار در دو تیپ ابریشمی فرانسوی(با تاج و گوشواره به رنگ کبود) و ابریشمی آمریکایی(با تاج و گوشواره به رنگ سرخ) موجود است که البته نوع مرغ و خروس ابریشمی فرانسوی از اغبال و محبوبیت و اصالت بیشتری برخوردار است.

محل نگهداری

مرغ و خروس نژاد ابریشمی ماکیان آرام و بی آزاری بوده و به علت فرم خاص پرها توانایی پر زدن زیادی ندارند از این رو نگهداری از آنها آسان است. جهت نگهداری از یک جفت مرغ و خروس ابریشمی به فضایی معادل حداعقل ۶متر مربع نیاز است همچنین برای حفظ پرنده از رطوبت و مراقبت از پرها به خصوص پرهای ناحیه پا، بستر محل نگهداری باید پوشیده از کاه و کلش و یا علوف خشک باشد.

تغذیه

در تغذیه از این ماکیان می توان از انواع دانه غلات به خصوص دان صنعتی مرغداری و کنسانتره ماکیان به همراه سبزیجات تازه استفاده کرد.

سن بلوغ

سن بلوغ در حدود ۵ تا ۶ ماهگی است.

فصل جفت گیری

در شرایط مناسب در تمام فصول سالامکان تخمگذاری وجود دارد.

تعداد تخم گذاری در هرسال

تعداد تخمگذاری در یک سال ۱۸۰ عدد تخم مرغ می باشد.

مدت زمان تولد جوجه ها

زمان جوجه در آوری، ۲۰ تا ۲۱ روز بعد از خوابیدن مرغ روی تخمها است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *