بیماری ورم روده در جوجه | عفونت روده | چسبندگی مقعد

بیماری آنتریت نکروتیک در جوجه های گوشتی در سنین 6-2 هفتگی ممکن است روی دهد بیماری تورم روده نکروتیک توام با بیماری کوکسیدیوز نیز گزارش شده است عوامل دیگری که می تواند باعث بروز بیماری تورم روده نکروتیک شود (2) عبارتند از :

1- تغییر ناگهانی کیفیت یا کمیت جیره غذایی که باعث افزایش جمعیت باکتریها در روده ، مخصوصا کلستریدیوم پر فرنژنس می شود .
2- تخریب مخاط روده ها بوسیله عوامل پاتوژن ، مثل سالمونلا و کوکسیدیا .
3- تغییر pH روده از اسیدی به قلیایی به دلیل جیره با فیبر بالا.
4- عدم ضد عفونی کامل سالن و تجهیزات بین دو دوره ی پرورش
5- وجود مقادیر زیادی گندم ، جو و پودر ماهی در جیره که با تغییر pH ، غلظت و یا حجم محتویات روده سبب رشد باکتری ، ترشح سموم و ایجاد بیماری میشودو افزایش ویسکوزیته محتویات روده ناشی از مصرف برخی غلات همچون گندم و جو .

6- کیفیت نامناسب مواد اولیه مورد استفاده در تولید دان و پائین بودن قابلیت هضم پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در این مواد

7- وجود ترکیبات ضد تغذیه‌ای در مواد اولیه یا دان و آلودگی مواد اولیه یا دان به مایکوتوکسین‌ها یا سموم قارچی

8- بیماری‌های ویروسی در گله نظیر بیماری کم خونی عفونی ، گامبورو ، مارک و یا هرگونه عارضه‌ای که سبب سرکوب ایمنی میشود(3) .

 

دوره بیماری ورم روده نکروتیک بین 5-10 روز است و مرگ و میر آن بین 2 تا 50 درصد می باشد. بیماری به سرعت پیشرفت می کند و گاهی مرگ و میر بدون علائم بالینی در سطح گله وجود داشته و فقط پرندگان تلف شده در سالن یافت می شوند.گندم و جو دو ماده اولیه‌ای هستند که بعلت دارا بودن پلی ساکاریدهای غیر نشاسته‌ای محلول در آب نظیر بتاگلوکا‌ن‌ها و آرابینوزایلان‌ها ، سبب بروز این بیماری می شوند. مصرف پودر ماهی برای افزایش درصد پروتئین دان سبب افزایش رشد کلستریدیوم‌پرفرنژنس و ایجاد بیماری آنتریت نکروتیک می‌شود. پودر ماهی با داشتن درصد پروتئین بالا، از مواد اولیه‌ای است که می‌تواند سبب تسریع در رشد این میکروب بیماریزا شده و با ایجاد بیماری و کاهش عملکرد و افزایش تلفات ، خاصیت احتمالی مثبت مصرف این ماده را در جیره خنثی کند . خاصیت بیماریزایی کلستریدیوم‌پرفرنژنس در حضور همزمان پودر ماهی و پلی ساکاریدهای غیر نشاسته‌ای به مراتب بیشتر از وجود هرکدام از این مواد به تنهایی در دستگاه گوارش می باشد. پلی‌ساکاریدهای غیر نشاسته‌ای نیز می‌توانند در افزایش رشد کلستریدیوم‌پرفرینژنس مؤثر واقع شوند. حالت فیزیکی دان نیز یکی از عوامل در تغییر روند رشد کلستریدیوم و افزایش آن در دستگاه گوارش است . اندازه ذرات و نوع ذرات آسیاب شده در دان می‌تواند در افزایش رشد کلستریدیوم مؤثر باشد .حالت فیزیکی دان و یا اندازه ذرات می‌تواند سرعت حرکت دان در دستگاه گوارش را سرعت بخشیده و یا کاهش دهد . خوراکی که با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش عبور کند فرصت کمتری را برای رشد کلستریدیوم بوجود آورده و برعکس ، کند تر هضم شدن دان و کاهش سرعت عبور در دستگاه گوارش ، زمینه را برای رشد بیشتر کلستریدیوم فراهم خواهد کرد. هرگونه استرسی در طیور قادر به تغییر محیط درونی دستگاه گوارش بوده و احتمال بروز آنتریت نکروتیک را افزایش می دهد. تشخیص بیماری باتوجه به نشانه‌های بالینی و کالبدگشایی و پاراکلینیکی می باشد . پرهای ژولیده ، کم اشتهایی ، کاهش رشد ، وجود اسهال و خیس شدن بستر و افزایش تلفات از علایم بالینی بیماری هستند که باوجود نشانه‌های کالبدگشایی و بویژه در روده کوچک ، می‌تواند تشخیص را قطعی نماید . متورم ،پرخون شدن و ایجاد لکه های نکروزی 2-3 میلی متری در کبد و ضخیم شدن ، پرخون و ایجادلایه نازک سبز یا زرد رنگ در دیواره روده های باریک از نشانه های کالبد گشایی این بیماری می باشد.

 

در حال حاضر ورم روده نکروتیک، از جمله بیماری های شایع و مهم در مرغداری ها به شمار می رود که از لحاظ اقتصادی باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری می شود.پس بایستی جهت جلوگیری از بروز این عارضه درصدد راه های پیشگیری و جلوگیری کننده از این بیماری باشیم. پیشگیری از این بیماری باید با حذف عوامل مستعد کننده صورت گیرد. استفاده از مواد سالم و غیر آلوده نظیر پوشال ، انتخاب مناسب حالت فیزیکی دان باتوجه به سن ، ، پیشگیری از سایر بیماریها در گله و از جمله کوکسیدیوز ، گامبورو ، مارک و غیره ، کاهش استرس در گله و استفاده مناسب از آنزیم‌ها ، ترکیبات خنثی‌کننده مایکوتوکسین‌ها می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری مؤثر باشند

 

 

جهت درمان این بیماری از داروهای از قبیل کلیستین ، نئومایسین سولفات ، لینکومایسین ، باسیتراسین ،ویرجینامایسین استفاده می گردد .

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *