بهترین نژاد مرغ بومی تخمگذار | تخم نطفه دار

 

انتخاب بهترین نژاد مرغ بومی تخمگذار از اصلی ترین دغدغه هایی هست که شما در ابتدای شروع به کار پرورش دارید و وقتی شروع به تحقیق میکنید با اسامی زیادی مواجه میشید و این موضوع سردرگمی شما رو جهت انتخاب بهترین نژاد مرغ تخمگذار بیشتر میکنه .

 

اسامی مانند مرغ گلپایگانی ، مرغ جهادی ، مرغ بلک استار ، پلیموت راک ، مرغ بومی اصلاح شده ، مرغ رنگی ، مرغ لوهمن و ….

 

این مطلب رو هم بخونید: مرغ های دورگ ایران – قسمت اول

 

اما برای این که بدونید بهترین نژاد مرغ تخمگذار کدوم نژاد هست باید به این نکته توجه کنید که ما باید به دنبال بهترین نژاد مرغ بومی تخمگذار باشیم یا بهترین نژاد مرغ تخمگذار در دنیا.

 

طبیعتا بهترین نژاد مرغ تخمگذار در دنیا از راندمان بالاتری در مقایسه با بهترین نژاد مرغ بومی تخمگذار برخورداره.

اما این موضوع به این معنی نیست که لزوما سوددهی بیشتری در مقایسه با مرغ تخمگذار بومی خودمون به همراه داره.

بهترین نژادهای مرغ تخمگذار در دنیا به دو دسته سفید و رنگی ( قهوه ای و سیاه و…. متناسب با نژاد) تقسیم میشن:

 

١- مرغ تخمگذار صنعتی

به علت نوسانات شدید قیمت تخم مرغ و نرخ تقریبا ثابت در کشور که توسط بازار تعیین میشه و حتی گاهی قیمت فروش زیر قیمت تمام شده تولید کننده  هست، توصیه نمیشه .

 

از طرفی به علت بی ارزش بودن مرغ بعد از تمام شدن دوره تولید ، مرغها رو به قیمتی حدود ۵۰۰۰ تومان میتوان فروخت در صورتی که قیمت تمام شده برای تولید کننده حدود ۲۵۰۰۰ تومان است  

 

٢- مرغ تخمگذار رنگی:

 

این نژاد از مرغها جزو مرغهای بومی اصلاح شده و محلی کشورهای دیگر بوده و پرتولید میباشد.میزان تخمگذاری سالانه آنها بسته به نژاد بین ٢۴۰ تا ٣۰۰ تخم در سال است.

و در مورد بهترین نژاد مرغ تخمگذار در دنیا با پرهای رنگی میتوان گفت که بهترین نژاد ، مرغ تخمگذار لوهمن قهوه ای میباشد.

که بالاترین راندمان تخمگذاری در میان مرغهای با پرهای رنگی را دارد و در مقایسه با سایر نژاد های خارجی مانند مرغ نژاد بلک استار ، مرغ نژاد پلیموت راک ، مرغ نژاد ساسکس ، مرغ نژاد نیوهمشایر و سایر نژاد ها از راندمان بالاتری برخوردارن.

و حال این سوال پیش میاد که آیا مرغ تخمگذار نژاد لوهمن قهوه ای لزوما از مرغهای بومی تخمگذار ما بهتر هست یا نه؟

در جواب باید گفت خیر. چرا که عوامل زیادی در کشور ما دست به دست هم میدهند تا پرورش مرغ  تخمگذار بومی از بهترین مزارع سوددهی بیشتری نسبت به مرغهای پرتولید وارداتی مانند لوهمن قهوه ای به دنبال داشته باشند.

عواملی مانند ذائقه مردم و قوانین مربوط به واردات.

خوب است بدانید مرغهای پرتولید مانند لوهمن قهوه ای در کشور ما در دسته مرغهای صنعتی قرار میگیردو اگر مجوز واردات آنها صادر شود ( که تا به حال یک بار این اتفاق افتاده و دیگر تکرار نشد) امکان عرضه آن به واحدهای کوچک خانگی وجود ندارد.

و تنها مرغداران دارای مجوز مرغ تخمگذار صنعتی سفید امکان پرورش آن را دارند.

حال این سوال پیش می آید که پس داستان مرغهای پرتولیدی که در فضای اینترنت عرضه میشود چیست؟

در پاسخ باید گفت که دوستانی که عرضه این مرغها را انجام میدهند به دو دسته تقسیم میشن:

دسته اول افرادی که هیچ اطلاعی از نژادها نداشته و اطلاعاتی که اعلام میدارند کاملا اشتباه هست. یعنی در واقع مرغهای بومی

درجه دو و سه را با عناوینی مانند مرغ پرتولید عرضه میدارند.

 

دسته دوم افرادی هستند که اطلاعاتشان دروغ نیست ، اما کامل هم نیست.

 

امکان واردات غیر رسمی (قاچاق) مرغهای تخمگذار پرتولید از طریق کشورهای همسایه وجود داره ، به این صورت که افرادی اقدام

به واردات تخم نطفه دار این نژاد ها میکنند (غالبا از کشور ترکیه) و در داخل کشور اقدام به جوجه کشی تخم ها مینمایند اما  نکته

بسیار کلیدی که وجود داره اینه که اون جوجه ها رو به بازار عرضه نمیکنند  بلکه از اون جوجه ها تشکیل گله مادر داده تا ازشون تخم

نطفه دار بگیرن و تبدیل به جوجه کنن. و در واقع نسل دوم  پرنده ای که وارد میکنند را به بازار عرضه میکنند. و خوب است بدانید که

نسل دوم این مرغها (F٢) از تخمگذاری به مراتب پایین تری نسبت به نسل قبل خود برخودارند.

که  میتوان گفت به طور میانگین تخمگذاری کمتری در مقایسه با بهترین نژاد مرغ تخمگذار خودمان دارد.

 

حال آن که موضوع به اینجا ختم نشده و چالش های بعدی نیز سر راه پرورش مرغهای وارداتی وجود دارد و آن هم این که به علت رنگ پوسته خاصی که دارند (مثلا تخم مرغ نژاد لوهمن قهوه ای) خریداران به آن به چشم تخم مرغ محلی نگاه نمیکنند.

 

 

 

 اما مرغهای بومی خودمون به دو دسته کلی تقسیم میشن:

 

١- مرغ تخمگذار بومی اصیل:

 

که جزو مرغهای اصیل و سازگار با شرایط آب و هوایی ایران محسوب میشه و در روستاهای ایران نگهداری میشده و با تحقیقاتی که بعمل اومده تنها مرکز تکثیر و ترویج این مرغها ، مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی ساری در استان مازندرانه که به اون مرغ جهادی و مرغ بومی اصلاح نژاد شده هم گفته میشه و در سایر استانها چیزی که بعنوان مرغ جهادی نامیده  میشه از این دسته نیست و جزو مرغ های دورگ محسوب میشن؛ به این صورت که مراکز اصلاح نژادی جهاد ، در گذشته اقدام به دورگ کردن مرغ های بومی با نژادهای وارداتی کردند و خوبه بدونید که علت نام گذاری مرغ های جهادی این بود که در گذشته مراکز جهاد اقدام به تکثیر و عرضه این مرغها میکردند و از همین رو به مرغ های جهادی معروف شدند.

 

مرغهای بومی ایران طبق آخرین اصلاحات رسمی صورت گرفته، حداکثر تا ١٨۰ تخم در سال میگذارند و همین امر توجیه پرورش این نژاد از مرغ رو از بین میبرهو این مرغها مناسب روستاییانیه که قصد پرورش مرغ با استفاده از پسماندها رو دارن و مزیت این مرغ ها مقاومت بالاشون در مقایسه با مرغهای دورگ هست.

 

متاسفانه هنوز هم از طریق برخی ارگانها و سازمانهای وام دهنده ، مرغ جهادی جهت پرورش و تولید تخم مرغ پیشنهاد میشه.

 

 

٢- مرغ دورگ:

این مرغها حاصل تلاقی مرغهای بومی و نژادهای تخمگذار رنگی مانند نژاد ولسامر (welsummer) هلندی هست.

 

بعلت رنگی بودن پرها و رنگ پوسته تخم مرغشان با عنوان مرغ بومی توسط مردم خرید و فروش میشه و روستاهای کشور مملو از اینگونه مرغهاست.

این مرغ ها نیز به دو دسته تقسیم میشوند:

دسته اول مرغهایی که در گذشته دورگ شدند که این دسته از مرغها بیشتر جهت مصارف گوشتی مناسب هستن و از تخمگذاری متوسطی برخوردارن. (١٢۰ تا ٢۰۰ تخم در سال)

 

از جمله مرغهای دورگه معروف (در بازار عامیانه) مرغ دورگ گلپایگان ، ورامین و کرمانشاه هست.لازم به ذکره که مرغ دورگ گلپایگان از سایر دورگها بهتره.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *