بررسی علت مرگ جنین ( جوجه ) در تخم نطفه دار

قطعا برای هر پرورش دهنده ای مشاهده جوجه های مرده درون تخم بسیار ناخوشایند خواهد بود. فرض کنید که دو الی سه هفته صبر نموده اید تا جوجه های سالم از دستگاه تحویل بگیرید ولی متاسفانه روز 21 ام هنگام مراجعه به دستگاه برای بررسی وضعیت جوجه ها، با تخم هایی شکسته و جوجه هایی کرده رو به رو خواهید شد، یا اینکه هنوز هیچ جوجه ای از تخم بیرون نیامده اند و این مسئله کاملا شما را متعجب خواهد ساخت و در صدد یافتن علت مرگ جوجه ها درون تخم بر خواهید آمد. 
چکیده 
فرایند جوجه کشی بر خلاف تصور عامه مردم یک عملیات بسیار حساس و پیچیده ای می باشد و در صورت غفلت از جوجه ها حتی به مدت یک دقیقه خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد آورد که یکی از آنها جوجه نشدن جنین درون تخم می باشد. یکی از علل مرگ جوجه ها درون تخم استفاده از دستگاه های جوجه کشی دست ساز و یا کم کیفیت می باشد. عدم تنظیم دقیق دما، رطوبت و عدم چرخش به موقع تخم ها موجب مرگ جوجه ها درون تخم خواهد شد.

بررسی دلایل مرگ جنین درون تخم یا جوجه های تازه به دنیا آمده

الف  آلوده بودن پوسته تخم ها :
در صورتی که تجربه کافی در زمینه جوجه کشی از تخم پرندگان مختلف نداشته باشید ممکن است در ابتدای کار ضرر هایی را متحمل شوید، یکی از مهم ترین علل مرگ جنین، آلوده بودن پوسته تخم می باشد. هر پرورش دهنده با تجربه ای می داند که تخم مرغ ها قبل از قرار داده شدن درون دستگاه باید ضد عفونی گردد. اما باید دقت کنید که از شستشوی تخم با آب، مواد شوینده و حتی پارچه خیس پرهیز نمایید زیرا موجب از بین رفتن غشای بیرونی محافظ تخم می گردد و راه را برای نفوذ آلودگی ها به درون تخم باز می کند و پس از چند روز شاهد مرگ نطفه های درون تخم خواهید شد. بنابراین توصیه می شود با یک پارچه تمیز و خشک تخم نطفه دار مورد نظر را تمیز نمایید و به منظور ضد عفونی آن می توانید از گاز فرمالین استفاده نمایید. 

ب  مناسب نبودن رطوبت دستگاه جوجه کشی :
بنا بر نتایج به دست آمده از تست و آزمایش صد ها دوره جوجه کشی بدین نتیجه رسیده ایم که رطوبت مناسب برای دوره ستر 60 درصد و برای دوره هچر 75 درصد می باشد، بنابراین هر گونه تغییر در این میزان می تواند مرگ جوجه ها را در پی داشته باشد. البته این مقدار برای تخم مرغ پیشنهاد می شود برای جوجه کشی از تخم سایر پرندگان مقادیر متفاوتی وجود دارد که با مراجعه به جدول دما و رطوبت جوجه کشی از پرندگان مختلف می توانید مقدار مناسب هر کدام را به دست بیاورید.
در صورتی که رطوبت دوره جوجه کشی از 50 در صد کمتر باشد موجب انقباظ شدید لایه زیر پوستی تخم شده و موجب خفگی جنین می شود، حتی در برخی مواقع شاهد شکسته شدن پیش از موقع تخم درون دستگاه خواهید شد. همچنین در صورتی که رطوبت از 75 درصد تجاوز نماید، موجب افزایش بیش از حد بخار دورن کسیه هوایی خواهد شد، در نتیجه اکسیژن کافی به جنین نخواهد رسید و با پایان رسیدن دوره هچر نیز همچنان شاهد عدم تولد جوجه ها خواهید بود، در واقع شما جوجه هایی مرده دورن تخم خواهید داشت. 

ج  مناسب نبودن دمای دستگاه جوجه کشی :
دما نیز به اندازه رطوبت در دستیابی به یک فرایند جوجه کشی موفق تاثیر گذار می باشد، اگر در طی فرایند جوجه کشی دستگاه دچار اخلال شده و یا برق شهری قطع شود، طبیعتا دما به شدت کاهش خواهد یافت و در صورتی که دستگاه استاندارد نباشد و نتواند از هدر رفت دما جلوگیری نماید، جنین های درون تخم به سرعت تلف خواهند شد.
دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور کاملا عایق دما و رطوبت بوده زیرا از لایه های ABS و PVC ساخته شده اند و در صورت قطع برق شهری امکان اتصال به باطری ماشین وجود خواهد داشت. علاوه بر این در دستگاه از قطعات بسیار با کیفیت خارجی استفاده شده که به هیچ وجه امکان خرابی در دستگاه به وجود نخواهد آمد. هم چنین به منظور تنظیم دقیق دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی از سنسور فوق العاده با کیفیت سوئیسی استفاده نموده ایم که از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و هر شرکتی قادر به استفاده از این سنسور ها نیستند . 

د  عدم قرار گیری مناسب تخم ها درون شانه ها :
طرز قرار گیری تخم ها درون شانه های مخصوص بدین صورت می باشد که قسمت پهن تخم باید رو به بالا قرار گیرد و قسمت تیز تخم باید به سمت پایین باشد تا به کیسه هوایی آسیب نرسد زیرا کسیه هوایی در قسمت پهن تخم قرار دارد. در صورت اشتباه قرار گرفتن تخم ها درون شانه ها، جوجه های درون تخم به صورت ناخوداگاه اقدام به پاره کردن کیسه هوایی و تنفس اکسیژن درون کیسه خواهند شد که نتیجه آن مرگ جوجه های درون تخم می باشد.
به همین منظور تلاش نموده ایم تا در دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5 و 6 از شانه های همه کاره استفاده نماییم تا تخم ها به صورت افقی در شانه ها قرار بگیرند و احتمال مرگ جوجه ها به صفر برسد. هم چنین در دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور 3 و 4  از شانه های غلتکی استفاده شده که علاوه بر امکان قرار دادن افقی تخم ها، چرخش 360 درجه و مداوم برای تخم ها فراهم می باشد که در نوع خود بی نظیر بوده و در ایران فقط گروه صنعتی ایزی باتور از این شانه های استفاده نموده است

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *